piątek, 25 kwietnia 2014

W każdym z nas są drzwi do nieba. Jan Paweł II nie tylko dla dzieci, Marcina Brykczyńskiego


Ze wstępu do książki: „Pamiętam taki obraz: Jan Paweł II pochyla się nad dziećmi i coś do nich mówi. Nie słyszałem słów, ale jestem pewien, że były ciepłe i mądre… Spróbowałem sobie wyobrazić, co Papież powiedziałby tym dzieciom, gdyby chciał im wytłumaczyć najważniejsze przesłanie swoich 14 encyklik. Myślę, że mógłby powiedzieć tak…”

Papieskie encykliki objaśnione dzieciom? Ten pomysł mógłby wydawać się karkołomny, zwłaszcza że papieskich tekstów nie zna pewnie i większość dorosłych, może ze słyszenia, ale nie z własnej lektury. Ale z drugiej strony zawsze od czegoś trzeba zacząć. Ja sama po wiele książek sięgnęłam z powodu dzieci, ponieważ coś było akurat w danym momencie dla nich ważne, coś budziło ich ciekawość. I korzystaliśmy na tym wszyscy.

Książka Marcina Brykczyńskiego jest książką dla całej rodziny. Przypomina trochę drzwi, przez które zaglądamy przez dziurkę od klucza. Pierwsze wrażenie to poczucie przestrzeni, dla myśli i rozmowy. Ta książka jest pewnym punktem wyjścia. Pomysł na książkę, poza chęcią przybliżenia dzieciom nauki zawartej w encyklikach Papieża, opiera się na trzech filarach- wierszu Marcina Brykczyńskiego, fragmencie encykliki i ilustracji Doroty Łoskot – Cichockiej. To zgranie trio (by nie użyć z dużym przymrużeniem oka określenia trójca) zachwyciło mnie, efekt jest naprawdę wspaniały. 

Jak się okazuje encykliki nie są pismami pokrytymi kurzem, lecz mają odniesienie do naszego bardzo codziennego życia, ich sens, przesłanie jest czytelne już dla dzieci. Poszanowanie ludzkiego życia, dawanie świadectwa wiary, dostrzeganie potrzeb innych są tego przykładem. 

Wielkim walorem książki są ilustracje. Dorota Łoskot – Cichocka wspięła się tu na prawdziwe wyżyny, uciekając od stereotypów książki o charakterze religijnym. Okładka ciemna, niemal brunatna, ilustracje w żadnym razie cukierkowato - niebiańskie, ale za to współczesne, dynamiczne i nowoczesne. Muśnięcia starego złota, tu i ówdzie, przypominają biblijne freski. Pięknie.

Wydawnictwo Centrum Myśli Jana Pawła II
Tekst Marcin Brykczyński
Ilustracje Dorota Łoskot - Cichocka.




10 komentarzy:

  1. Tak, to znakomita książka! Jak dowiedziałam o pomyśle (encykliki papieskie w skrócie, w dodatku wierszem) wyrwało mi się coś na kształt OMATULUMOJAJEDYNA,. Spodziewałam się widowiskowej katastrofy. A tu proszę państwa- S U K C E S ! Trafione w środek tarczy.

    Już podzielona okładka sugeruje zetknięcie dwóch sfer: idei i konkretu, ducha i ciała, nieba i ziemi.
    A potem, strona po stronie- klarownie, prosto z naturalnym, niewymuszonym wdziękiem nakreślony jest i słowem i obrazem ów pion i poziom który musimy znaleźć w nas samych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za piękny komentarz i podpisuję się wszystkimi łapkami!

      Usuń
  2. Ta książka to dla mnie wzór. Chciałabym, żeby tak wyglądały wszystkie książki z półki religijnej dla dzieci. Dorota Łoskot-Cichocka ma znakomite wyczucie do tej tematyki. Mam nadzieję, że nic nie zdradzę, jak powiem, że prowadzi fantastyczne warsztaty plastyczne dla dzieci z mojej parafii. Żałuję, że mój syn nie chce na nie chodzić. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, może kiedyś doczekamy się książek do religii z jej ilustracjami. Patrząc jeszcze na "Świętą Faustynę" i "Wszyscy na Ciebie czekamy" nie ma wątpliwości, że pani Dorota ma duże doświadczenie w temacie.

      O warsztatach nie wiedziałam - świetna sprawa. Może syn jeszcze się przekona? :)

      Usuń
  3. Bardzo ciekawe, z przyjemnością sięgnę po tę książkę. Znam niektóre teksty Pana Brykczyńskiego, miałam też okazję zamienić z Autorem kilka słów. Cieszę się, że napisał coś nowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, widzę, że zapomniałam podać rok wydania- 2011. Książka nie jest więc aż taką nowością, warto się jednak skusić zanim zniknie. To w ogóle fajna książka na prezent, na przykład komunijny.

      Usuń
  4. Dzięki serdeczne za tę recenzję!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję :)