środa, 23 stycznia 2013

W krainie Peri. Ludowe bajki turkmeńskie




Droga do wspomnień z lat dziecięcych bywa czasem wyboista, tym bardziej, że pamięć lubi płatać nam figle, czepia się detalu, szczegółu i ma w nosie tak zwane ujęcie globalne. Zapamiętanie tytułu, który na dodatek przepadł w burzliwych latach dorastania, to już wyższa szkoła jazdy, kiedy w pamięci kołacze się zaledwie jakaś historia, jakaś ilustracja i jakieś związane z nimi wspomnienie.

O książce „W krainie Peri” przypomniała mi inna książka, a mianowicie "Wawel. Zamek tajemnic". To był pierwszy trop. Dew. Pari. Coś błysnęło w zakamarkach mojego umysłu i zapalila się lampka, niestety było to słabiutkie światełko. A potem przypomniało mi się więcej. Ornament na okładce. Pojawiający się w treści osiołek i wąż. I zaczęła się męczarnia, co to mogła być za książka? Tym razem się udało. Co za radość, biorąc pod uwagę, że samo odtworzenie tytułu, daje dużą szansę, żeby do książki dotrzeć. A ja mam ją znowu. Buraczkowa okładka, złote piaski, młodzieniec w turbanie siedzący na czerwonym koniu, w tle marmurowy, biały pałac. Wieczorem czytamy ją przed zaśnięciem.

W sumie to niezbyt rozbudowana książka. Ot, siedem turkmeńskich bajek ludowych. Ale ja uśmiecham się jak dzieciak, któremu ktoś zafundował przejażdżkę roller coasterem w lunaparku. Miło wrócić do wspomnień, to jak otworzenie albumu za zdjęciami, który całe lata, zakurzony, zapomniany, przeleżał sobie na strychu. W przypadkach takich znalezisk zawsze zastanawia mnie odbiór moich dzieci, czy to, co wzruszało mnie, poruszy także ich serca. Tak było tym razem, ale czy baśnie o carach, carewnach, głupcach, dla których nie ma już ratunku, leniach, których można nauczyć pracy, roztropnych prostaczkach mogą się znudzić, zestarzeć? Na szczęście nie, ich przesłanie mądrość, nauka, wzbogacone orientalnym pięknem krajobrazu są nam wciąż bardzo potrzebne.


Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1982
Przełożyła z rosyjskiego Jadwiga Białowąs

Opracowanie graficzne Barbara i Stanisław Bałdygowie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję :)