sobota, 29 grudnia 2012

Wawel. Zamek tajemnic, Magdaleny Skrabskiej




Zawsze wierzyłam w sekretne życie przedmiotów. W dzieciństwie nie wątpiłam, że moje zabawki ożywają, kiedy mama gasi światło, a ja idę spać. Książka Magdaleny Skrabskiej przywołała tamte wspomnienia. Jak widać, nie tylko zabawki prowadzą swoje drugie życie. Na zamku na Wawelu taki los stał się udziałem mieszkańców wystawy, poświęconej sztuce Orientu, w ciągu dnia pogążonych we śnie, zastygłych na swoich szlachetnych tkaninach, orientalnych kobiercach, wazach, kruchych naczyniach, z nadejściem wieczora budzących się do prawdziwego życia. Ale pewnego dnia zamieszkujące wystawę stworzenia budzą się bardzo zaniepokojone. Zniknęła Pari, dobra wróżka, która śpiewem ptaków budziła ich z dziennego letargu, dzięki której czarom przedstawione na kobierach ogrody w nocy stawały się pachnące i prawdziwe. „Wystarczyło, aby Pari dotknęła swoją malutką dłonią tkaniny i zaczynały pachnieć cyprysy, szemrał strumyk, śpiewały ptaki.” Złocisty Dew, potężny duch z Persji, obdarzony zdolnością zmiany kształtów, dostojna Simorg ze swoim wspaniałym, kolorowym ogonem, Pasza, wrażliwy turecki dowódca, postukujący kopytkami Kilin, dumny Bażant Królewski i obdarzony stoickim spokojem Szu Lao organizują spontaniczną akcję poszukiwawczą. Opuszczają swoją wystawę i wyruszają na nocną wyprawę, pogrążonymi  w ciemnościach korytarzami, prowadzącymi do miejsc, w których nigdy dotąd nie byli. Czy ich misja się powiedzie? Czy podczas swojej wędrówki spotkają  innych mieszkańców zamku? Czy natrafią na ślad drogiej Pari? Jakie tajemnice skrywa w sobie zamek na Wawelu?

Towarzysząc bohaterom książki Magdaleny Skarbskiej, noszących piękne, nieco tajemnicze imiona, rozmarzyłam się i na chwilę przeniosłam do świata, z którego przybyli na zamek. Razem z nimi mijałam pogrążone w mroku muzealne sale zamku na Wawelu, chłonąc atmosferę tego miejsca, jego niepowtarzalny nastrój. Podziwiałam liczne, zgromadzone tu eksponaty, barwne kobierce, kałkany, kołczany, juszmany, szyszaki, a także przedmioty związane z bliższą nam kulturą i historią. Poznawałam tradycje i zwyczaje. Moją uwagę zwróciły ilustracje i opracowanie graficzne książki w wykonaniu Elżbiety Wasiuczyńskiej, w orientalnym charakterze, ciekawie nawiązujące do sztuki Dalekiego Wschodu. Paleta barw, pokazanie za pomocą pędzla bogatych osobowości poszczególnych bohaterów, ich egzotyka i różnorodność, dają wielką przyjemność kontaktu z książką, są zachętą do zgłębiania tematu. Cieszy mnie dołączona mapa i zdjęcia wszystkich chyba, wspomnianych w tekście eksponatów, wraz z krótkim opisem. Jest to nieoceniona pomoc dla dociekliwych i chętnych do odwiedzenia Wawelu, w celu poznania najskrytszych tajemnic najbardziej znanego zamku w Polsce.


Wydawnictwo Zamek Królewski na Wawelu, Kraków 2011

Ilustracje: Elżbieta Wasiuczyńska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję :)